Наставлені коробки, танці, легкий гармидер, трохи метушні – так виглядав третій день після переїзду до Харкова 40 студентів, їхніх менторів та менеджерки з регіонального осередку «Української академії лідерства» (УАЛ). Вони оселилися на одному з поверхів нового корпусу спорткомплексу «Локомотив». До того вони жили та навчалися разом з полтавським відділенням УАЛу в селищі у сусідній області.

Коротка довідка

Українська академія лідерства – проект, що фінансується міжнародним фондом Western NIS Enterprise Fund. Ідея проекту – за 10 місяців неформальних лекцій та тренінгів виховати молодь, готову до особистісного та суспільного розвитку. Організатори зазначають, що навчання побудоване за ізраїльським зразком.

Наразі у 5 осередках навчаються близько 200 студентів. Навчання, проживання, харчування та подорожі, зокрема до Ізраїлю та Європи – безкоштовно. Однак, існує вступний внесок – 2000 грн.

Щоб вступити до академії, необхідно заповнити анкету, пройти співбесіду та літній вишкіл на природі.

«Академія створена для того, аби діти на 10 місяців занурилися у вивчення себе, вивчення України та вирішили, чим їм далі займатися», — розповіла СуХаРям менеджерка філії Ірина Тулякова.

 

Навчають, як виховати кібертіло та розібратися у політиці

«Мета нашої освітньої програми – вплив на глибинні зміни в суспільстві. Тут ми будуємо лідерів за певною логікою. Виділяємо три головні елементи –  фізичний, емоційний та інтелектуальний розвиток. Крім цього, прагнемо, щоб студент розумів власні цінності», – розповідає менеджерка Ірина Тулякова.

В УАЛі навчання проходить за окремими курсами: тобто після  одного блоку, наприклад з фінансової грамотності, йде українська писемність, далі – блок з історії тощо. Для навчання студентів нещодавно оголошували вакансії  викладачів з дисциплін, серед яких кібертіло (тренування пам’яті, швидкодруку та швидкочитання), мистецтво, етика, фізіологія, статевое виховання тощо.

Студенти також готуються до ЗНО, хоча, за словами Ірини, це «відволікає» їх від головного: «Наша академія не для здачі зовнішнього оцінювання. Якби ми могли, ми би цього [ підготовку до тестування] не робили,бо це відволікає».

Для ЗНО в академії вчать історію, українську та іноземну мови, а математику студенти підтягуватимуть через онлайн-курс.

День в УАЛі

День в Академії лідерства починається з руханки у тренажерному залі та фізичних тестів. У день, коли СуХаРі відвідували Академію, на студентів чекали заняття з парних танців, співу та лекції з історії Харківщини. Цю лекцію, як і заняття з основ дизайну, їм проводить екскурсовод та художник Максим Розенфельд. Під час його лекції студенти сиділи колом, хтось на стільці, а хтось і на підлозі. Максим показував презентацію на проекторі, говорив українською. Учні довільно робили нотатки в однакові зошити прямо на колінах.
У розкладі також є місце для планування та реалізації волонтерських проектів. Учні організовують свої або долучаються до більших проектів. За словами Ірини, дівчата та хлопці з «УАЛу» допомагали з «Вертепфестом», на Щедрий вечір готували 12 страв українським військовим, організовували фестиваль українських традицій у селищі Пісочин під Харковом.

Щомісяця студенти можуть їздити додому. Організатори також пишуть листи батькам. «Ми розповідаємо їм про успіхи дітей та їхні поїздки. Також радимо проводити «дякую сесії»  [регулярні обміни думками про те, за що людина вдячна оточуючим чи світові] вдома та традиційні родинні свята», – додає менеджерка Ірина.

 

Вступ і закінчення академії

До п’яти осередків УАЛу учні розподіляються рандомно (довільно). У Харкові зараз представники 14 областей, здебільшого це молодь із Заходу України.

Час, коли академія готова приймати заявки від бажаючих вчитися, Ірина називає досить по-бізнесовому «рекрутингова кампанія»:  «Потенційні учні мають заповнити аплікаційну форму, а потім пройти співбесіду зі студентом або випускником програми. Відібраних ми збираємо на вишкіл: декілька днів вони проводять на природі й вже після його завершення ми оцінюємо їхню фізичну та психологічну готовність».

Після завершення навчання в академії обіцяють підтримувати “alumni” (випускників). Формули «безпечної адаптації» після виходу з цього острівка підтримки, дружби та динамічної підготовки громадських проектів наразі немає. За концепцією академії учні та учениці мають самостійно визначитися з власним зірковим та лідерським шляхом. Менеджерка Ірина наголошує, зараз випускників активно заохочують допомагати у волонтерських проектах нинішніх учнів.

 

Випускниця: «Тепер я можу підтримати будь-яку розмову»

Колишні студенти УАЛу розповіли СуХаРям про навчання та про те, що через майже рік їм здається найбільш цінним.  

 

«Серед курсів академії мені найбільше сподобався предмет «Культура мислення», коли ми вчилися розуміти інших та розглядати проблему чи ідею з різних боків. Ще мені запам’ятався курс з політології та історії без дат з Ярославом Грицаком. Також ми мандрували країнами Європи і там вивчали їхнє державотворення. Зараз я впевнена, що можу підтримати будь-яку тему для розмови. А коли до Львова приїжджає якийсь лектор, я вже з ним знайома та знаю, що це хороша людина», – розповідає студентка художнього коледжу Ярина Козій. Вона у 18 років вступила до УАЛу, взявши академічну відпустку в коледжі.   

Інший випускник Максим Вишнянчин розповів, що після 10 місяців в академії йому вдалося вступити на контракт до ЛНУ імені І.Франка за спеціальністю «Електроніка та комп’ютерні технології»:

«Але думаю, це ще не мій остаточний вибір. Я ще визначаю свої сильні та слабкі сторони. Після навчання в академії я пообіцяв собі подивитися і подумати, що мені цікаво. З предметів мені особливо цінними стали “Психологія та пошук себе”, “Я і суспільство” та курси про політику, мислення і  історію. Я зараз тверезо дивлюсь на речі та відчуваю більшу відповідальність».

Плани: розвиток вчительства та ще один переїзд

Як розповідає Ірина Тулякова, у «Локомотиві» харківська УАЛ довго не перебуватиме: «Міська та обласна влада виділили нам приміщення у Харкові на вулиці Танкопія. Зараз там ремонт. Але я говорю, що ми його будуємо».

Близько двох місяців тому організатори академії поширювали заклик про пошук лекторів з певних тем. До того ж вони взялися проводити цикл навчань для вчителів загальноосвітніх шкіл, а також анонсують відкриття осередків УАЛу в усіх регіонах країни.

Світлана Охович

Рекомендуем почитать:

2017-й подорвут женщины, а не роботы

Шість проектів з навчання онлайн, зроблених у Харкові

У невеликих містах та селищах Харківщини безкоштовно вчитимуть ІТ

1