Коли шукаєш відгуки про курси, навіть соціальні мережі з аватарками та іменами можуть підкласти свиню. Як розпізнати хитрощі, і що корисного можуть розповісти відгуки до Facebook-сторінок курсів у Харкові, розбирались СуХаРі та SMM-ники.


У більшості харківських шкіл та курсів на Facebook є сторінка, де вони розміщують рекламу, новини чи щось корисне для підписників. Але ще до такої сторінки можна додати «Рейтинг», тобто відкрити можливість оцінити послугу у максимум п’яти зірочках та написати відгук.

SMM-ниця Наталя Кузьменко розповідає, що цей простір для вільних вражень стає місцем куплених зірочок і заздалегідь написаних фідбеків.  

«Відгуки до сторінки на фейсбуці люди зазвичай сприймають саме як відгуки до продукту або послуги. І цим користуються адміністратори сторінок для того, щоб накрутити чи купити ті відгуки, які потрібні. Це поширена практика, навіть існують спеціальні сервіси по типу бірж. Замовник відгуку може написати текст, який треба скопіювати, або зазначити, скільки зірочок поставити сторінці», — розповідає Наталя. Однак купівлею-продажем фейків займаються не всі. Як розпізнати проект, в якому digital-репутації будують по совісті, дивіться після наочних прикладів, де можна вірити зірочкам, а де — не рекомендується.

Що ми взялися аналізувати?

Ми проглянули шість FB-сторінок курсів і підготували огляд про накрутки у відгуках (спойлер — їх немало), а ще вивели два основні правила, за якими можна швидко визначити, чи є хоч трохи правди у зірочках до сторінки (спойлер — правила реально прості).


Facebook-сторінки харківських курсів з кількістю фоловерів понад 1500. До огляду потрапили курси англійської мови Business Language, IT-школа Easy Code, кулінарна академія Al.Cuisine School, Комп’ютерна академія «ШАГ», школа англійської мови Hotspot School of English, Школа маркетингу и комунікацій «Багаж».

Чи це лише зірочки, чи є розгорнуті текстові описи-враження від навчання? Ми також звернули увагу на тих, хто ділиться своїм досвідом, та як команда курсів чи шкіл взаємодіє зі своїми студентами, реагує на негативні відгуки. У середньому на сторінках здебільшого — 40–100 відгуків.


Харьков курсы английского Business Language

Кількість відгуків — 69. Зірочок — 4,8. Однак більше половини відгуків (51) — це оцінка навчання у зірочках. І справді, навіщо слова, якщо є зірочки? Текстових вражень там зовсім небагато. А ті, що є, малоінформативні — короткі, містять загальні фрази і передають лише емоції студента.

Щоб переконатися у «справжності» авторів фідбеків, ми проаналізували контент на їхніх сторінках. І побачили, що оцінили курс ті, хто народився, вчився і, тим паче, живе аж ніяк не у Харкові: такий собі Віктор з Баку, Викуска з Сімферополя, Илья з Москви. Також є сторінки, які медіа-експерти називають ботами. У них небагато друзів, немає унікального контенту, а лишень перепости чи реклама.

Негативних відгуків (менше п’яти зірочок) небагато — лише п’ять. Майже всі вони залишилися без реакції з боку організаторів курсів.

 

It школа Easy Code

На сторінці — 41 відгук. Трохи більше половини — лише зірочки. Рейтинг — 4,7.

Текстові відгуки після пройдених курсів датуються 2016 роком, найсвіжіші — це враження від вебінару, який, певно, організовувала школа.

Al.Cuisine School

Середню кількість відгуків має школа з кулінарії Al.Cuisine School — 83, більшість з них — зірочки. Рейтинг — 4,8.

Текстові відгуки здебільшого лаконічні. Адміністратори сторінки швидко реагують і дають зворотній зв’язок: дякують за 5-ки, а з негативними відгуками намагаються розібратися.

На особистих сторінках студентів школи бачимо фотографії з навчання, пости з подякою чи фотографії, на яких людина продовжує займатися кулінарією.

 

У Компьютерная Академия ШАГ Харьков 95 відгуків.

Рейтинг — 4,8.

Студенти описують загальну атмосферу, відзначають позитивні моменти у навчанні (які нові навички здобули), згадують про напрямки навчання.

Є повідомлення типу «Сьогодні перший день навчання, тому подивимось, як воно далі все буде» або «Багато чув про школу, обов’язково віддам туди дитину», які по суті не є відгуками як такими. Навіщо писати відгук, якщо ти ще не відчув навчання на смак? Виникає відчуття, що хтось стимулює залишити відгук. А ще є такий геніальний коментар.

*ачивка — нагорода, бал

Є кілька відгуків з оцінкою 4. Біля них адміністратори спільноти поставили вподобайки. Лише на відгук студентки, яка залишила 1 зірочку, з’явився коментар від організаторів курсів.

 

На Hotspot School of English (109 відгуків), Багаж. Школа маркетинга и коммуникаций (164 відгуки) дуже багато розгорнутих фідбеків.

Зокрема у школи англійської є випадок, коли негативний відгук залишила людина, котра, за словами співвласника школи, ніколи не навчалася на курсах.

У інших текстових поясненнях до зірочок студенти не полінувалися і написали «многобукав», описуючи свої враження від навчання. Коментарі змістовні і показують, як відбувається навчання.

У Hotspot School of English є навіть враження, які написано англійською мовою, та слова вдячності конкретним викладачам. Коментарів з оцінками менше 5-ки небагато: сприймаються вони не як претензії чи критика, а як порада до росту, покращення.  

Про що можуть розповісти негативні відгуки? Серед спільнот харківських курсів їх зазвичай небагато. Прогресивні ж школи, або ті, кому не лінь оцим всім займатися, вміють працювати з негативними відгуками: реакція від організаторів курсів — прохання пояснити рішення — на відгуки із зірочками менше 5 з’являється миттєво. Адже це розглядається як можливість зрозуміти свої слабкі сторони і стати краще.

 

Як не дати себе обдурити?

Швидкий спосіб визначення надійності відгуків від СуХаРів та SMM-ниці Наталі Кузьменко.

  1. Подивитись, хто ставить зірочки: «Відвідати кілька сторінок авторів відгуків. Якщо це пусті сторінки або сторінки людей з іншої місцевості — це вже привід задуматись». Бо скоріше за все, над зворотнім зв’язком попрацювали на замовлення, тому правди там не варто чекати.
  2. Пошукати негатив (а краще дватри коменти з 13 зірочками та претензіями). Звернути увагу, яка на нього реакція: «Позитивних відгуків в онлайні буде набагато менше, ніж негативних. Тому зверніть увагу, як конкретна компанія може перетворити незадоволеного клієнта у вдячного». На кожний негатив має бути реакція та коментар з поясненням, вибаченням тощо. Якщо є низькі оцінки без відповіді від менеджерів, це говорить про відсутність контролю якості та уваги до клієнтів.

 

Не без скромності

У СуХаРів продовжує працювати система підтвердження відгуків від людей, суть якої — переконатися, що користувач був на навчанні. Команда СуХаРів гарантує, що усі підтверджені відгуки у нас лишили випускники харківських курсів, адже політика нашого порталу – це верифікація та повнота інформації.

Ми раді співпрацювати зі школами та тренінговими центрами, які не бояться радити незалежні майданчики для відгуків своїм студентам. З вас гарантія чути ваших студентів, а з нас відповідати за надійність відгуків.

Авторки: Світлана Охович, Валерія Харченко

Фото для главной картинки: Mallory Johndrow

Рекомендуем почитать:

Маніфест хорошої школи: початок

Хакатон освітніх технологій HackED у Львові: ідеї, переможці

IT-институт, который хочет формировать культуру

1