Цифрова грамотність і досі залишається модним поняттям, яке здебільшого поширюється без подробиць. Важко зрозуміти, що насправді мається на увазі. Тому СуХаРі зібрали декілька прикладів того, якою є цифрова грамотність в освіті.

Цифрові технології активно використовуються як інструмент в освіті. Однак темпи дигіталізації, яка стає однією з головних ідей сьогодення, іноді випереджають вміння і навички самих користувачів. Тому володіти  високою цифровою грамотністю означає використовувати цифрові інструменти з користю для себе, наприклад, для підвищення ефективності навчання. I xоча потреба у цифровій грамотності очевидна, викладання і використання технологій в освітніх установах все ще залишається проблемою. Зрозуміло, що студенти користуються широким спектром цифрових інструментів, але це не означає, що вони знають, як використовувати їх у навчальних цілях. Звичайно, технологія не повинна заміняти традиційну навчальну діяльність. Замість цього студентам слід надати можливість використовувати технології для вирішення проблем і прояву творчого підходу. 

Отже, яким чином можна використовувати цифрові технології і як виглядає цифрова грамотність в освітній сфері? Та що ж важливо знати під час роботи з інструментами? 

Підкресліть важливість критичного мислення

Більшу частину інформації сьогодні ми споживаємо з онлайн-джерел. Деякі з них заслуговують на більшу довіру, ніж інші. Звичайно, той факт, що так багато інформації доступно кожному, є, безумовно, позитивним моментом. Але це також означає, що студенти піддаються впливу підсвідомих повідомлень, дезінформації та фальшивих новин. Навчання цифрової грамотності допомагає вибірково підходити до споживання інформації. Почніть із заохочення студентів ставити питання, а потім знаходити відповіді, перевіряючи їхню об’єктивність. 

Використовуйте соціальні мережі для навчання і співпраці. 

Зазвичай студенти є більш досвідченими у використанні соціальних мереж, ніж їхні наставники. Тому увага має бути зосереджена на демонстрації того, як можна використовувати соціальні мережі в освітньому контексті. Наприклад, дошки Pinterest можна використовувати для надання та отримання зворотного зв’язку під час групових проектів, Twitter — для створення опитувань в дослідницьких цілях або для пошуку експертних джерел, а групи Facebook, Telegram або LinkedIn — для зв’язку і спільної роботи зі своїми колегами.

Застереження від плагіату

Студенти можуть із легкістю піддаватися ризику плагіату, навіть не замислюючись про це. Дослідження показало, що більшість студентів не розуміє сутності плагіату. Тому молоді потрібно більше інформації про те, що це таке і як його уникнути. Наприклад, студенти часто «запозичують» ідеї або використовують фрази, які знаходять в інтернеті, без належного цитування оригіналу, а потім дивуються, дізнавшись, що це плагіат. Отже, ще один важливий аспект становлення цифрової грамотності — це навчитися уникати плагіату,роблячи замітки, використовуючи цитати і належним чином підтримуючи обговорення за посиланнями.

Керування своєю онлайн-ідентичністю. 

Незалежно від того, чи свідомо це відбувається чи ні, людина залишає цифровий відбиток і має онлайн-ідентифікацію. Люди, які виросли в епоху соціальних мереж, з більшою ймовірністю будуть вважати нормою, що їхні дані зберігаються в інтернеті. Як наслідок, студенти можуть не приділяти достатньої уваги захисту приватності,наприклад, налаштуванням конфіденційності, політиці конфіденційності й інтерактивним взаємодіям. Як відсутність управління особистістю в інтернеті має негативні наслідки, так вжиття заходів зі створення образу позитивної особистості стає корисним для кар’єрних перспектив студентів. Тому вивчення того, як захистити конфіденційність в інтернеті, ділитися потрібною інформацією і контентом, є важливим аспектом всебічного навчання цифрової грамотності.

Допоможіть студентам управляти цифровими відволікання

Дослідження показують, що більшість людей бореться з цифровим відволіканням, яке змушує почувати себе віддаленим і виснаженим і навіть зменшує задоволення від отриманого досвіду. Жонглювання декількома потоками мультимедіа стимулює у  студентів багатозадачність. Це не дуже добре. Адже за багатозадачності студенти мають більш низький результат навчання. Отже, здатність керувати  факторами, які відволікають, під час використання цифрових інструментів для навчання і в професійних цілях є ще однією навичкою цифрової грамотності, яку не слід забувати. Деякі приклади стратегій управління відволіканням уваги містять технологічні перерви протягом дня, вимкнення звуку повідомлень під час навчання, використання інструментів підвищення продуктивності й постановки цілей щодо використання технологій.

Забезпечення практики

Ще одна важлива частина навчання цифрової грамотності — пошук для студентів можливості попрактикувати технології найбільш наближеними до реальності способами. Наприклад, це практика у створенні власних веб-сайтів і додатків або участь в онлайн-дискусіях. Під час навчання ви можете попросити студентів  проаналізувати наявну про них інформацію в інтернеті, щоб дізнатися, що ж побачить про них потенційний роботодавець. Ви можете обговорити їхні результати і попросити перерахувати ті речі, якими вони пишаються, а також те, що вони хотіли б змінити.

Вивести студентів із зони комфорту

Якщо ми хочемо, аби студенти стали новаторськими і всебічними користувачами технологій, важливо вивести їх зі своєї зони комфорту. Звичайно, для кожного студента це означає щось своє. Наприклад, деякі люди можуть мати досвід спілкування короткими і лаконічними абзацами і хештегами у Twitter або Instagram. Тому їхній вихід із зони комфорту може означати обмін думками у більш поширеному повідомленні у блозі. Або ж студенти можуть вже мати досвід роботи з блогами. Тоді вони можуть спробувати щось більш оригінальне, наприклад відеожурнали або подкасти. У будь-якому разі надання студентам більшої свободи вибору і їх заохочення до використання технологій по-новому і є одним з кращих способів допомогти їм розпочати роботу над вихованням цифрової грамотності.

І наостанок 

Пам’ятайте, використання технологій робить людину експертом у своїй діяльності, навіть якщо це не технологічна галузь. Можливість застосовувати цифрові технології і продовжувати своє самостійне навчання може принести таку користь, яку зараз і неможливо передбачити.

Радимо почитати:

Влаштуй собі челендж: 21 день навчання

Зачем и кому нужны сертификаты об окончании курсов

На межі дисциплін: курси, професії, тенденції

1