СуХаРі продовжують ревізії навчальних курсів для дорослих. Хочемо дізнатися, де є хороші курси і які школи не соромно порадити читачам.

У радіусі двох кілометрів навколо станції метро «площа Конституції» у Харкові є щонайменше 50 навчальних курсів для дорослих. Вони розташовані в гарних приміщеннях на два поверхи або в підвалах, невеликих кімнатах з низькими стелями чи на цілих поверхах бізнес-центрів. Вони навчають тих, хто хоче змінити своє життя або прагне творчого розвитку і має для цього гроші. Але особливо багато на площі Конституції курсів та шкіл,  які навчають інформаційним технологіям.

У тому ж районі міста заховані чи, навпаки, видніються з усіх точок як мінімум 10 ІТ-компаній. А ІТ-шкіл для дорослих ми зараз нарахували там три. Одна з них — A-Level Ukraine, яка підписала Маніфест хорошої школи та запросила нас на ревізію школи.

«Цуцики-войтівІТшники»
 

Під час розмов із викладачами школи, менеджерами і студентами ми заповнюємо чек-ліст до Маніфесту хорошої школи та обговорюємо їхню специфіку роботи і бачення якісного навчання. Тобто питаємо про практичну сторону дії принципів Маніфесту та даємо можливість пояснити свої підходи до роботи.

Чому ми прийшли до них?

Ми вважаємо, що кожна школа для дорослих має бути відповідальною за долю клієнтів.  А ще не отримувати собі клієнтів маркетинговими хитрощами, за якими стоїть халтура. Поки люди готові вчитися у інших, майстер-класи чи курси мають бути корисними, а не просто цікавими чи веселими.

Ревізію проводили: Світлана Охович, головна редакторка порталу СуХаРі, понад два роки досліджує якість неформальної освіти та професійного навчання. Завершила більш ніж 10 курсів в онлайні та офлайні. Співавторка Маніфесту хорошої школи та практичного чек-ліста.
Анастація Дмитренко, операторка та авторка порталу СуХаРі. Підготувала статті з оглядами понад 40 навчальних курсів, студентка ХНУРЕ, учасниця професійних та творчих спільнот, фанатка безперервного навчання.
Аня Сергієнко, двіж-менеджерка порталу СуХаРі, авторка більш ніж 10 дослідницьких статей, у яких аналізувала інформаційну політику курсів та ринок навчання у Харкові.

Дивись відео, у якому ми нарешті зрозуміли, у чому хитрість працевлаштування, яке гарантує A-Level в рекламі.

1. Рекламні слогани і реальність

Поки ми збирались на ревізію, в метро була реклама школи A-Level з короткою, але звучною рекламою: «Первые курсы с гарантированным трудоустройством в Харькове». Скільки правди в цій рекламі? На ревізії ми запитали про це в першу чергу.

«Студенти, які закінчують наші курси, отримують роботу. І це стосується усіх напрямів курсів. А от за двома напрямами — PHP та FrontEnd — ми гарантуємо стажування тим, хто завершить навчання та захистить дипломний проект».

На думку команди СуХаРів,  рекламні повідомлення від школи виглядають хитро, а також дуже амбіційно і гучно. Маніпуляцією це назвати важко, однак за слоганами ми побачили не таку райдужну картинку.

Про те, як школа дотримується своїх обіцянок щодо працевлаштування і відслідковує кар’єру випускників, читайте далі у огляді до 3-го пункту.

Ми також поспілкувалися з понад 10 дійсними та вже колишніми студентами школи. І всі вони знали різницю між курсами, і що значить «гарантія працевлаштування» від A-Level.

«У мене курс без працевлаштування, але тут є такі, де школа потім знаходить роботу чи стажування», — розповів студент курсу QA Ернест.

Для старту в ІТ-галузі стажування зазвичай є реальним першим кроком у кар’єрі. Оплата за стажування, тобто зарплата (чи стипендія) Trainee, зазвичай невелика — від 700 грн до 200 доларів. Вже на посаді Junior зарплата зростає.

Як з’явилась школа?

У травні 2016 року Данило Маринич та Сергій Скринник заснували школу:

«Я почав трохи викладати, і до мене прийшов один студент з пропозицією відкрити свою школу. Ми зустрілись в кав’ярні, поговорили і досягли згоди! Зараз це вже наш другий, збільшений офіс», — розповів Данило.

Організацією процесів займається 8 осіб, зокрема троє з моменту появи школи і навіть один студент, який завершив курси з PHP і лишився в  A-Level у якості маркетолога і керівника івент-зони.

«Ми хочемо впровадити місячне стажування після усіх курсів в нашій школі. Тобто зробити це обов’язковим етапом», — розповідає про плани Сергій.

 

 

2. Пояснити і не сховати все: гроші та партнери

На сайті школи понад 15 логотипів партнерів, серед них є компанії та сервіси, які у всіх на вустах. Однак що саме A-Level отримує від них, на сайті не зазначили. З одного боку, це лаконічність, з іншого боку, може бути прагненням замилити очі: відома рекламна агенція з переліку лише проводить події в приміщенні школи, а інша компанія надсилає анонси. Хоча для тих, хто там навчається, важливішим є те, чи з цією компанією спрощено процедуру співбесід.  

На ревізії команда A-Level пообіцяла дописати на новому сайті про те, хто є якими партнерами.

«У нас велика база партнерів, серед яких є компанії, які зацікавлені у нових ІТ-співробітниках, а також ті, яким наша школа може бути цікава як інфопартнер чи партнер у івент-зоні. У переліку на сайті є різні партнери, тобто не усі з них беруть на роботу випускників».

Про гроші:

За словами команди, 100% коштів за навчання у школі повертають після перших занять, або якщо людина не може навчатися через поважні причини. За умовами договору в середині курсу поверненню підлягає тільки половина коштів. І це непогане рішення, бо повернути гроші після перших занять означає можливість придивитися до викладача і оцінити, чи підходить його манера викладання. А якщо в середині навчання студент зрозуміє, що «це все не для мене», то можна забрати половину коштів і піти шукати кращої долі деінде.  

 

3. – Для кого ваші курси?

– Для всіх!

«У нас усі курси з нуля. Саме тому ми починаємо від самих основ, зокрема розповідаємо, як працює інтернет. Якщо люди мають різні рівні підготовки та технічні навички, то різниця зникає протягом перших двох занять», — розповів Сергій.

У школі також є можливість долучитися в середині курсу, але якщо куратор курсу буде впевнений, що людина знає всі попередні теми.

4. Так випускники школи працюють чи ні?


Студенти та викладачі школи спілкуються в чатах, у яких також є представники оргкоманди. Вони запевняють, що дослуховуються до усіх побажань і пропозицій клієнтів. Це стандартна політкоректна фраза? Перевірити це можна, тільки спробувавши.

Відгуки мають виховну функцію. Тому в мовчанку краще не грати!

HR школи Ольга повідомила, що за весь час існування A-Level вони тричі обдзвонювали усіх, хто вступав на навчання (зараз їх близько 1200). Періодичності чіткої немає, але за словами Ольги, останній раз на зв’язок з усіма виходили у травні 2018-го. 

Нам показали дві Excel-таблички, до яких записують дані від A-Level’ців:

  • тих, хто вчиться у школі зараз,
  • вступав, але не завершував,
  • тих, хто успішно закінчив курс.  

Історія змін показала: в повній збірній таблиці (див. скрін тут) останні виправлення було зроблено за кілька днів до ревізії, тобто табличку оновлюють (і можливо, навіть зробили це спеціально для нас!). Дати створення документів показали, що вони з’явилися задовго до ревізії.

Ми взяли за основу їхні дані і підрахували відсоток випускників, які працевлаштувалися до ІТ-компаній. Виявилось, що зараз працюють 37% людей, які завершили навчання і отримали сертифікат. До розрахунку не брався курс «Основи програмування».

За цими ж даними, тільки 41% з тих, хто починає навчання, здає диплом та отримує сертифікат. Майже половина з тих, хто на момент ревізії не працює в ІТ, каже, що для них це зараз неактуально. Ми також не враховували зайнятість, яку команда школи називає «фріланс», адже під цим можуть мати на увазі різні зайнятості та рівні занурення в фріланс-біржі чи інші замовлення.

Питань про те, чи вважають тепер навчання в A-Level корисним, випускникам не ставили. Виявляється, що мета обдзвону — дізнатися, чи знайшли люди роботу в ІТ.

Хоча варто питати про це, адже так люди можуть дати більш обдуманий відгук про те, як саме це навчання їм допомогло і чи не довелося терміново доучувати якусь тему, щоб виконати тестове завдання.  

«Без постійного відслідковування оновлень в ІТ неможливо. Наші курси дають багато, але довчивати однаково доведеться», — підсумовує Сергій з A-Level.

ІТ-курси часто зосереджуються на тому, щоб довести клієнтам і партнерам, що після навчання випускники знаходять роботу. Питання тільки в тому, як у цьому допомагає сама школа? Знаннями? Чи тільки збирає дані про те, що люди зрештою працюють?

Аналітика вимог для навчальної програми

На ревізії нам показали один аналіз вакансій для курсу з JS з купою лінків на сайти з вакансіями. Так вони визначали, що треба додати до програми. Є надія, що це не одноразовий випадок 🙂

У якості прикладу негативного відгуку школа розповіла історію про запит від групи, яка вивчала Java Script.

«В однієї з груп була скарга на те, що в програмі передбачено мало часу на вивчення Node.js. Ще вони хотіли вивчати іншу версію Angular, аніж ту, яку ми пропонували. Я попросила написати це в анкетах, і коли отримала письмовий доказ того, що студентів це не задовольняє, ми влаштували голосування і запропонували декілька варіантів зміни програми. Зрештою ця група вирішила не вивчати Angular, пройти оглядово React і звільнити більше занять для кращого вивчення Node.js”, — розповідає Ольга.

Спілкування з роботодавцями

Школа також певним чином спілкується з харківськими ІТ-компаніями і відслідковує якість підготовки випускників. Під час ревізії вони показали дві переписки з нетехнічними працівниками великих ІТ-компаній міста, що свідчить більше про налагоджений коннект, аніж про ґрунтовне дослідження з оцінюванням профпридатності 🙂

З іншого боку, зараз СуХаРі поспілкувалися з більше ніж 10 ІТ-компаніями Харкова. Більшість з них знали команду школи. Але поки що жодний HR з бізнесу не взявся навіть пообіцяти розповісти для статті про їхній внутрішній рейтинг курсів або надати загальне порівняння випускників шкіл.

5. Про викладачів

«Декілька курсів у нас викладають не один, а різні викладачі. Одна тема — один фахівець. Але завжди є закріплена людина, тобто куратор курсу. В основному до нас приходять викладати без лекторського досвіду. Технічні знання перевіряю зазвичай я як технічний директор та куратор курсу, а soft skills — HR Оля», — розповів Данило.

Новому викладачу пропонують провести тестове заняття (demo), яке оцінюється за 5 напрямками. «Ми придумали систему для оцінювання вмінь викладача — СІМПА. За  першими літерами: С —структура, І — інформація, М — матеріали (презентація чи роздаткові матеріали), П — подача, А — аудиторія (володіння аудиторією та стресостійкість)», — зазначив Данило. До слова, він вступив на педагогічне відділення Української інженерно-педагогічної академії (УІПА).

Формалізованих інструкцій та вимог чи рекомендацій до викладачів у школі немає. «Кожен викладач — індивідуальний, я впевнений, що стандарту просто не може існувати», — додає без п’яти хвилин дипломований педагог Данило.

А-Level добирає викладачів-практиків, про це пише на сайті. Оскільки програму складає команда школи, викладачам лишається тільки проводити заняття та перевіряти домашки. Про більшість викладачів школи є інформація (імена, стаж роботи) на сайті. Шукати в інтернеті їхній попередній досвід роботи та профілі в соцмережах, щоб зрозуміти, чи мають вони авторитет, вже треба самостійно.

«На новому сайті зробимо детальніший опис викладачів», — пообіцяли в команді А-Level.

Один зі студентів розповів, що викладач його курсу не витримав навантаження і відмовився проводити заняття у групі, хоча саме через нього студент погодився навчатися на курсі (сподобався чи підійшов, таке часто буває). А от команда школи цю історію ледве впізнала: «Викладачі змінюються, бо ми постійно експериментуємо. Але звжди існує ризик того, що у викладачів можуть підступати дедлайни і вони вимушені обмежувати позаробочі активності».

«Іноді контроль знань — модуль — переноситься або відміняється, наприклад, коли викладач їде у відпустку. У нас був випадок, коли він дав завдання на самостійне вивчення. От тільки після повернення викладача кожен з 11 студентів розповів свою причину, чому нічого не виконано. Тоді довелося ще раз проходити цю тему вже разом із лектором. Ми продовжили тривалість курсу для цієї групи і перенесли захист дипломної роботи. Оплата за навчання не змінилася», — розповіли у школі.

Якщо у студента немає ноутбука, то у школі дають користуватися своїми. А також в аудиторіях поза лекціями можна займатися домашками, але тільки в будні, бо в суботу зазвичай все зайнято, а в неділю школа не працює.

 

6. Про конкурентів

Претензій поки що немає, окрім сумнівів щодо доброчесності в рекламі.

Натомість у одного із засновників школи, Сергія, є плани про організацію безкоштовних перших занять у кооперації з іншими школами:

«ІТ-школи в місті утворюють єдиний організм, і тому вони мають працювати злагоджено. Зараз у всіх є безкоштовні інтенсиви чи відкриті уроки. Я пропоную об’єднатися і розділити між собою перші вступні заняття з певного базового курсу. Так абітурієнт зможе безкоштовно пройти курс і побувати в різних школах, щоб потім обрати для себе найкращу».

7. Сертифікат тільки за заслуги

Після завершення курсу можна отримати два сертифікати: для тих, хто успішно виконав усі домашки та захистив диплом (completing the course), і також загального формату (attending the course — для тих, хто просто відвідував). Номерів на сертифікатах немає.

Середні показники успішності не вираховують, незважаючи на те, що це може допомогти поліпшувати програму і аналізувати роботу викладачів: «Ми не довіряємо статистиці й не вираховуємо середні бали за модулі у групі. Усі групи абсолютно відрізняються, бо різні студенти та викладачі. Хоча програма однакова, ми все одно не хочемо порівнювати, бо є тільки правило великих чисел. От коли випустимо тисячу груп, тоді можна підрахувати», — зазначив Данило.

8. Місія і хороші наміри

«Наші курси повинні давати людям роботу, а знання, які можна у нас отримати, —  дохід. Школа А-Level — це швидка та якісна ІТ-освіта».

Приміщення А-Level не можна назвати доступним для людей з інвалідністю: ліфт працює тільки на замовлення, а сама школа знаходиться на другому поверсі. Команда школи запевнила, що не заперечує, щоб студенти чи викладачі брали з собою дітей, з ними можна приходити, але догляду чи столиків для пеленання у них немає:

«У нас навчався один хлопець, який виглядав, скажімо, не так, як більшість. Але ми забезпечили рівні умови, і наша дружня атмосфера дозволила йому комфортно навчатися», — не без гордості розповів Данило.

У 2016 році він анонсував програму навчання з ІТ для демобілізованих воїнів АТО. Зараз проект неактивний. Школа співпрацює з Молодіжною радою.

Результати ревізії ІТ-школи A-Level

Загалом за відгуками та результатами ревізії ІТ-школа A-Level отримує 17 позитивних відміток (тобто майже половина з 32 максимальних) і 12 хрестиків.

Це означає, що A-Level за версією рудого кота та команди СуХаРів можна вважати хорошою школою!

via GIPHY

 

Примітка СуХаРів

Студентам\колишнім студентам школи A-Level

Ми не можемо перевірити кожну деталь та виконання умов. Якщо ви навчалися у школі та знаєте про невиконання цих умов чи інші відхилення, будь ласка, пишіть нам на пошту чи в повідомлення до сторінки на Facebook. Ми попросимо підтвердження, що ви навчалися на курсі, однак представники школи вашого імені не дізнаються.

Колегам з інших шкіл\конкурентам

Ми не можемо знати усю історію стосунків викладачів та менеджерів курсу. Якщо у вас є претензії чи факти неетичної поведінки школи A-Level, будь ласка, напишіть нам. Команда СуХаРів відреагує на усі повідомлення. Ми налаштовані збирати усю інформацію задля діалогу та розвитку екосистеми.

Підписуйте Маніфест хорошого курсу та проходьте ревізію або дивіться список хороших шкіл.

Якщо ти пройшов_ла курс, про який йдеться в статті, напиши відгук. Інвестуй трошки часу в поліпшення навчання. СуХаРі передають усі фідбеки курсам. А ще усі відгуки формують рейтинг курсу.

 

Радимо почитати:

Ревізія курсів у Харкові: мовна школа «Professional»

Чего ждать от Манифеста хорошей школы

Перевірити навчальні курси тепер можна з Маніфестом хорошої школи

9