СуХаРі продовжують ревізії навчальних курсів для дорослих. Хочемо дізнатися, де є хороші курси і які школи не соромно порадити читачам. Цього разу ми навіть попросили таємного покупця завітати до школи.

Зараз в Україні ледве не половина шкіл професійного навчання для дорослих працює як паралельний проект великої компанії чи бізнес-структури. Курси розуміють, що ринок ще не досить розвинутий, і тому прагнуть навчальним проектом охопити більший сегмент і розвинути екосистему. Проект SPALAH відкрив у Харкові один з перших великих коворкінгів та майданчиків для подій, а зараз їхня ІТ-школа випускає майже тисячу студентів на рік в декількох філіалах по всій Україні. SPALAH у Харкові навіть встиг переформатуватися з майданчика для лекцій та подій з усіх сфер в спеціалізовану платформу для ІТшників.

Команда хабу також долучилася до розроблення принципів Маніфесту хорошої школи. СЕО SPALAH Сергій Білобров оцінив ініціативу CуХаРів і обговорював разом з нами принципи та ознаки якісного професійного навчання, які потім стали сімома з половиною принципами хорошого навчання. Він розповів про підсумки членам команди і колегам, а також активно захищав деякі ключові питання, зокрема про те, що стосується вручення сертифікатів з оцінками. 

 

З третьої спроби

Щоб прийти на ревізію, СуХаРі попередньо домовляються з командою школи, адже на інтерв’ю ми говоримо про різні сфери організації навчання, і тому потрібно залучити багатьох працівників, а ще студентів та лекторів. Наш прихід у SPALAH доводилося відкладати тричі: то заняття перенесли, і  студентів не буде, то ярмарок вакансій відбувається, і зйомку зробити не вийде.  У процесі обговорення дати ми навіть встигли познайомитися з командою: обговоренням ревізії займалась спочатку одна людина, а потім інша.

А втім, це ще більше розпалювало цікавість. Дивіться відео, де команда SPALAH напружується, щоб відповісти на критичні відгуки студентів, та ділиться порадами з виховання своїх викладачів. 

З першого погляду

Реклама ІТ-курсів SPALAH — інформативна і досить лаконічна, у ній немає провокативних закликів чи «вирви око» елементів дизайну. Про курси також дізнаються завдяки коворкінгу та подіям (мітапи, лекції, ярмарки вакансій). У Харкові SPALAH мав декілька філіалів, зокрема й на Салтівці. Зараз активно працює лише одне відділення (на вулиці Дівочій), а інший офіс (на Лопанській набережній) є додатковим коворкінгом та місцем роботи команди, тобто бек-офісом.

Під час дзвінка адміністратору з питаннями про наступний набір на курс з FrоntEnd у нас склалося враження, що дізнатися про все буде швидше на сайті Спалах. У школі схильні про все розповідати на сайті: там є ціни та інша досить детальна інформація. Тобто вони не прагнуть «продавати» під час телефонних дзвінків. Адміністраторка не розповіла нам інформації більше, ніж на сторінці в інтернеті, але навіть і це довелося почекати близько хвилини.

Ми також поцікавилися у команди, що це за середня оцінка актуальності навчальних програм, яка позначаєтсья біля кожного курсу та на головній сторінці?

Виявилось, що оцінку актуальності курсу ставлять випускники навчання через два тижні після завершення занять.  Цю оцінку можна брати до уваги, однак СуХаРі не радять робити вибір навчання з огляду на цей одиничний фактор. На нашу думку, два тижні це досить короткий період для розуміння, хто ти тепер на ринку праці. А додаткового опитування через кілька місяців занять у студентів не збирають.

 

Гроші не повертають. А перед вступом — тест

У школі діє оплата не менше 50% повної вартості за два тижні до старту курсу. Повернення коштів після старту навчання немає, окрім небагатьох винятків. В основному школа пропонує заморозити кошти або оплатити ними інший курс.

Однак про те, що повернення коштів немає, можна дізнатися тільки, якщо запитати адміністраторів або вчитатися у публічний договір. Лінк на нього можна знайти у формі заявки на навчання. Ви не надішлите заявку на курс без поставленої галочки про те, що ви згодні з публічним договором.

Заклик почитати відгуки на сайті школи означає, що курси поважають думку клієнтів, відслідковують, що про них пишуть, а ще те, що школа ініціює публічні відгуки або, як мінімум, не проти таких.

 

Де почитати про навчання в SPALAH?

Прочитати відгуки про навчання у SPALAH можна на СуХаРях (приклади — відгуки до курсу FrontEnd  та Java) , на місцевих чи спеціалізованих форумах, у коментарях до статей та в соціальних мережах. Попри те, що проект існує більше трьох років, відгуків від студентів небагато. На час ревізії можна побачити купу коментарів щодо зручності чи, навпаки, незручності івент-зони чи коворкінгу. А про ІТ-курси вражень набагато менше: знайти думки студентів справа не з легких. У відгуках Google близько 60 коментарів, з них більшість стосуються НЕ навчальної частини.

 

Тестування перед оплатою за навчання

Для більшості курсів існують онлайн-тести, які надсилають тим, хто надіслав заявку на навчання. Час на їх виконання обмежений, а повторно пройти тест можна тільки через кілька годин. Команда школи отримує інформацію про бал (прохідними вважаються 7 правильних відповідей із 10).

Ми вирішили пройти тест для вступу на курс SwiftIOS. У ньому були визначення та терміни, питання про об’єктно-орієнтоване програмування. Головна редакторка Світлана на курс би не потрапила, бо правильно відповіла тільки на 5 питань. «Якщо людина не проходить тест, ми надсилаємо рекомендовану літературу або інформацію про інші курси у нас», — розповідала клієнт-менеджерка Катерина Кандиба.

Таємний покупець: хочу оплатити, а з тестом розберуся пізніше!

Ми попросили друга і волонтера Павла Ловягіна завітати до школи та чесно зізнатися: обов’язковий вступний тест не пройдений, але бажання заплатити за навчання — непоборне. Спойлер: ввічливі, хоча й наполегливі прохання на команду школи не діють. Якщо хочете потрапити на навчання без заморочек з тестом, вигадайте іншу стратегію 🙂

Ваш відгук мене драйвить. Критикуй ще!

Команда регулярно оновлює програму навчання та експериментує з режимами навчання. Однак на наше питання, як саме вони визначають, що час змінювати програму, однозначної відповіді не знайшлося.

«Зазвичай ми переглядаємо теми конференцій, вимоги у вакансіях та відслідковуємо тренди ринку. Наприклад, рік тому до курсу JavaScript ми додали  великий розділ React. Ми знали, що на нього підуть, бо це цікаво людям. Таблиць з тими даними, які нас спонукали оновити програму, у нас не збереглося. Можу хіба показати варіанти програм, які були два роки тому і після оновлення».

«Наприклад, у группі Recruting/Human resources ми кожного набору змінюємо програму. Це перший набір, де ми об’єднали ці два напрями, до того були окремо Recruting та HR», — розповів Дмитро Смірнов, фахівець з контролю якості у школі.

Під час підготовки до ревізії СуХаРі почули відгук від студента одного з курсів, який розповів про те, що під час навчання йому трапився викладач, який погано пояснював і невміло проводив заняття. Студент чесно заповнив анкету і пожалівся про це. Ми не знаємо, що саме студент писав про викладача, однак лектор продовжив навчати, і його ставлення до занять, за словами випускника школи, не змінилося.

«Ми щомісяця аналізуємо відгуки. У нашій практиці є зміна викладача після старту курсу, замороження коштів студента і перезапис на інший курс. Іноді за вимогою студента ми додаємо заняття або знаходимо ментора. Також після негативних відгуків ми ініціюємо розмову та обговорення з куратором курсу та QC фахівцем (QC — quality control, контроль якості). Імовірніше, у цьому випадку ми також поспілкувалися з викладачем, хоча хто знає, може, це і не дало результату. Можливо, він у нас вже не працює», — припускає Катерина.

Нам показали два негативних відгуки від студента. В обох випадках слухача курсів не влаштовував викладач, були також ремарки щодо нестачі молока в холодильнику і відсутності практики на заняттях.

У школі були також й експерименти з заняттями, коли студенти слухали лекції потоком, а потім працювали с менторами в підгрупах. Ще в школі пробували проектне навчання: студенти з курсів проектного менеджементу разом з дизайнерами та розробниками працювали над завданнями для конкретного замовника. Обидва проекти призупинено. Кажуть, що вони не показали ефективність або знизився інтерес від клієнтів.

«Близько року тому було дуже багато охочих вчитися веб-дизайну. Ми збирали базові групи, і наш досвідчений викладач, який також є автором програми, читав лекції для усього потоку. Далі вже ментори працювали з малими групами до 6 осіб. Зараз такого попиту немає, раз на місяць збираємо групу майбутніх веб-дизайнерів. А лектор, який проводив заняття для потоку в 20 і більше людей, вже, на жаль, на це не має часу і тому не викладає у нас», — каже Катерина.

 

Викладачів шукаємо через знайомих і даємо премії кращим

Анжеліка Чалапко

Школа зазначає, що у них викладають практики. Про них є інформація в описах курсу.

До кожного курсу SPALAH надає програму, однак викладачі можуть змінювати вміст: «Мені здалося, що програма трохи не повна, я це сказала команді школи, що хочу розповідати додаткові теми. Тепер я викладаю дівчатам більше», — зазначила викладачка, яка нещодавно почала вести частину курсу «HR/ Рекрутмент» Анжеліка Чалапко. Це її перший досвід викладання, хоча до цього вона була ментором і також керує командою в ІТ-компанії.

Зараз школа відійшла від пошуку викладачів у LinkedIn чи інших соцмережах. «Раніше це були холодні контакти, а тепер більше нетворкінг і поради знайомих. А зараз ми питаємо у викладачів та випускників, які виросли як професіонали.  Вони радять тих, хто хто хотів би викладати, і ми зв’язуємось», — розповів рекрутер Влад Шевченко.

Пошуком тренерів займається рекрутер, а hard skills перевіряють колеги-викладачі: «Наші викладачі оцінюють технічні знання, а я дивлюсь, чи підходить людина за комунікаційними навичками».

У школі діє заохочувальна система для викладачів. «Щомісяця ми просимо студентів дати оцінку викладачам-менторам за 10-бальною шкалою. Якщо викладач отримує середню оцінку вище 9, то йому нараховується бонус — 500 грн до місячної винагороди», — розповіла представниця фінансового відділу Оля Костіна.

Тому викладачі зацікавлені, щоб студенти заповнювали анкети. За словами Катерини, аж 70% людей, які навчаються на курсах, щомісяця заповнюють форму зворотнього зв’язку.

Ментор та викладач курсу SEO Олексій Чеканов, з яким поспілкувалися СуХаРі, проводить навчання вп’яте. Олексій сказав, що він отримував премію щоразу, тобто студенти щомісяця оцінювали його роботу на “відмінно”: «Перед кожним набором я змінюю програму.  А нещодавно почав запрошувати викладати на курсі колег зі своєї команди, бо самому складно. У нас також працюють і проходять стажування кілька моїх випускників. Здається, що не було такого, щоб я не отримав надбавку за викладання. Студенти завжди задоволені».

Олексій Чеканов

Близько року тому для викладачів школи розробили регламент — документ з рекомендаціями та вимогами. Це три сторінки, в яких описано підготовку до лекцій та показано основні процеси. У документі йдеться про хід занять, зовнішній вигляд викладача (він має бути охайний та пристойний), та навіть наведено деталі про те, що викладач має щотижня нагадувати групі складати резюме.

 

Конкуренти та ідеї

Школа SPALAH брала участь у розробленні Маніфесту хорошої школи. Цей процес займав досить багато часу, адже були проведені онлайн-обговорення та більше 5 зустрічей.

Претензій до школи від конкурентів ми поки не отримували, натомість працівники школи SPALAH розповідали у спільноті «Про хороші курси (для дорослих)» про те, що інший новий освітній проект «скопіював програму двох наших курсів». Тоді ситуація швидко вирішилась: власник іншої школи вийшов на зв’язок і запевнив, що програми виглядають схожими випадково. У коменті він написав, що видалить інформацію зі сторінок. На момент ревізії сторінки досі пусті.

СЕО школи також розповідав, що вони принципово не працюють з викладачами з інших шкіл, а якщо таке трапляється, то швидко припиняють співпрацю.

 

Сертифікати з голограмами й оцінками

Ті, хто завершує навчання у школі, можуть отримати сертифікати двох видів: диплом з голограмою та оцінками і диплом без блискучої наліпки. Другий варіант — для тих, хто не здав усіх домашніх завдань чи фінальної роботи. Практика з двома дипломами загалом досить поширена, зокрема на попередній ревізії ми дізналися, що у A-Level також існують так звані довідки для тих, хто має борги у навчанні.

Середнього балу успішності у школі не вираховують. За показниками можна порівняти якість роботи викладача і доступність програми. «До нас приходять різні люди: з різним досвідом і можливостями навчатися швидко. Тести для усіх груп однакові, однак ми завжди розуміємо, що зараз сильніша група чи, навпаки, програма змушує не по-дитячому напружитися», — говорить Катерина.

У відгуках студентів SPALAH СуХаРі отримали декілька фідбеків про те, що у групах збираються дуже різні люди: і за віком, і за досвідом. Учні оцінювали це радше негативно, бо вони пам’ятали випадки, коли це гальмувало роботу, і викладач двічі пояснював матеріал. Однак, на нашу думку, це закономірний процес, і відсортовувати групи курсів для початківців за рівнем умінь — не найкраща ідея. Тим паче що для складнішого навчання у школі існує тестування, яке не пропустить людей без навичок програмування чи основних законів маркетингу.

Перевірити сертифікати на дійсність можна у адміністратора: за телефонним номером студента чи його іменем у школі скажуть, чи справді ця людина завершила навчання.

 

Місія і хороші наміри

За словами засновника та СЕО Сергій Білоброва, місія освітнього хабу SPALAH — трансформація всієї галузі неформальної професійної освіти: «До курсів часто ставляться зневажливо, бо знають, що випускники різних ІТ-шкіл мають слабкі знання. Однак ми хочемо доводити бізнесу та людям, що на нас можна покластися. Ми прагнемо перебудовувати індустрію у бік орієнтації на вимоги бізнесу, тобто розвернути галузь, щоб визначальним став запит на фахівців від компаній. Це важкий шлях, бо зараз студенти організовують навчання самотужки. Ми працюємо для прориву, і якщо невдовзі нам вдасться змінити систему, то ми зрозуміємо, що старалися весь цей час недарма».

Він також додає, що освітній бізнес не є таким, що приносить великі прибутки інвесторам. Сергій каже, що зараз для SPALAH пріоритетним є спрямовувати прибутки на додаткові цінності клієнтам.

На час ревізії SPALAH не підтримує соціальні ініціативи. У приміщеннях не сортують сміття. За словами Сергія, на новорічні свята вони командою передали подарунки, зокрема три ноутбуки, дитячому будинку в Харкові, а також організували для вихованців цього закладу заняття.

Двоярусне приміщення школи на 4-му поверсі у Харкові є недоступним для людей, які пересуваються на інвалідних візках, чи батьків з малими дітьми. У ньому немає місць для дітей, відсутні сигнальні полоски-позначки на сходах чи скляних дверях, що є важливим для людей з поганим зором. «Зараз у нас є вагоміші проблеми, зокрема з кондиціонуванням приміщення, і моя головна претензія до власників приміщення полягає в цьому. Незабаром, сподіваюсь, ми вирішимо цю проблему. Тому поки сигнальні полоски не в пріоритеті», — ділиться Сергій Білобров, СЕО хаба SPALAH.

Висновки і розрахунки

Школа отримала 19 позитивних галочок і 9 негативних хрестиків. Це означає, що за версією рудого кота та чек-ліста Маніфесту хорошої школи ІТ-школу SPALAH можна вважати хорошою!

 

 

 

Примітка СуХаРів

Студентам\колишнім студентам школи 

Ми не можемо перевірити кожну деталь та виконання умов. Якщо ви навчалися у школі та знаєте про невиконання цих умов чи інші відхилення, будь ласка, пишіть нам на пошту чи в повідомлення до сторінки на Facebook. Ми попросимо підтвердження, що ви навчалися на курсі, однак представники школи вашого імені не дізнаються.

Колегам з інших шкіл\конкурентам

Ми не можемо знати усю історію стосунків викладачів та менеджерів курсу. Якщо у вас є претензії чи факти неетичної поведінки школи Спалах, будь ласка, напишіть нам. Команда СуХаРів відреагує на усі повідомлення. Ми налаштовані збирати усю інформацію задля діалогу та розвитку екосистеми.

Підписуйте Маніфест хорошого курсу та проходьте ревізію або дивіться список хороших шкіл.

Якщо ти пройшов_ла курс, про який йдеться в статті, напиши відгук. Інвестуй трошки часу в поліпшення навчання. СуХаРі передають усі фідбеки курсам. А ще усі відгуки формують рейтинг курсу.

 

Ревізію проводили: Світлана Охович, Анастасія Дмитренко, Аня Сергієнко

Монтаж відео: Анатолій Мажора

Радимо почитати:

Ревізія курсів у Харкові: мовна школа «Professional»

Ревізія ІТ-школи у Харкові: A-Level

Чего ждать от Манифеста хорошей школы

1