Цьогоріч в Україні стартує національний етап всесвітньої премії Global Teacher Prize. Основна мета проекту — визначити видатних вчителів України та підняти престиж професії.

Довідка

Global Teacher Prize – це світова щорічна премія у розмірі один мільйон доларів, запроваджена фондом Varkey GEMS Foundation, яка дістається найвидатнішому вчителеві.

У 2017 році премію отримала вчителька із півночі Канади Меггі МакДональд. Меггі працює в сільській школі, що розташована настільки далеко від інших населених пунктів, що до неї можна дістатися лише повітряним транспортом. Вона розробила програму, яка мотивує молодь повертатися до села та школи. Наприклад, разом зі своїми учнями вони зібрали кошти і сприяли побудові фітнес-центру. Кожні вихідні учні збирають пожертвуваний одяг та влаштовують магазин Second Hand, де вчаться управлінню, основам підприємництва, сервісним послугам.


Переможець премії в Україні отримає:

  • національне та міжнародне визнання своїх досягнень;
  • грошову премію у розмірі 100 000 гривень;
  • поїздку та участь у Міжнародному освітньому форумі, який відбудеться у Дубаї у березні 2018-го року;
  • рік безлімітного навчання від ГС «Освіторія»;

Вчитель може сам подавати заявку або його може номінувати колега чи учень. Заявки приймаються на офіційному сайті до 15 серпня 2017 року. А 7 жовтня обіцяють оголосити переможця.

На (не)конференції для вчителів EdCamp, менеджерка креативних освітніх проектів громадської спілки «Освіторія» Олена Северенчук розповіла про те, яким повинен бути найкращий вчитель країни:

«Яких вчителів ми шукаємо? Ми не прийшли до якогось єдиного формату. Після багатьох годин роздумів ми зійшлися на трьох ключових словах: вчитель, який мріє, надихає та змінює. Не обов’язково мати педагогічну освіту, але обов’язково бути вчителем, який практикує, тобто навчає учнів 6-18 років».

Для тих, хто претендує на перемогу, існують критерії відбору. Журі визначатиме відповідність та значущість досягнень кандидатів.Серед критеріїв зазначених в онлайн заявці є помітні результати учнів, інновації в освітніх практиках, які можна поширити на інші школи, та власні ініціативи з громадянської освіти для молоді тощо.

До речі, премію може отримати не тільки офіційно влаштовані вчителі приватних чи державних шкіл, а й позаштатні педагоги й викладачі онлайн курсів.

А що було раніше?

З 1995 року в Україні діє «Вчитель року». Це премія, яку щорічно отримують педагоги різних дисциплін, котрі мають стаж понад 5 років. Цього року шукатимуть найкращих викладачів з інформатики, біології, інформатики, музичного мистецтва та початкової школи.

Як і торік для участі претенденти мають пройти відбіркові етапи на місцевому рівні, а потім поштою відправити набір документів, серед яких анкета та відгук методичного об’єднання. Кандидати також проводять показові заняття перед журі. Премія конкурсу становить 5 тисяч гривень, а за друге та третє місце по 3 і 2 тисячі відповідно.

Цей давнішній конкурс безумовно має підіймати авторитет вчителя середньої школи. Але по суті цього не відбувається. Премія видається багато років поспіль майже без змін у механізмах та підходах. Бюрократія на відбіркових етапах та оцінка фахівця колегами чи керівництвом неймовірно слабко сприяє престижу професії та репутації окремого фахівця. Батьки та учні дізнаються про премію у кращому випадку раз на рік під час нагородження. Через непоінформованість про цінності та хід конкурсу переможці не отримують значного визнання.

Довести самотужки, що нагорода вартісна — нелегка робота, особливо коли самі організатори конкурсу майже не докладають до цього зусиль. Про це говорить смішна кількість згадок у інтернет ЗМІ, тобто непопулярність цієї теми серед медіа.

До речі, нагорода фахівця не впливає на рейтинг шкіл, відповідно підготовка до конкурсу часто лягає на плечі одного кандидата.


Будь-яка нагорода має сенс, коли її сенс зрозумілий та цінний для людей, які не входять до фахового кола. Так, визнання колег — це важливо й потрібно, але у випадку вчителів, низької заробітної плати та майже відсутності престижу професії фокусуватися потрібно виключно на учнях та батьках. На нашу думку, навіть десяток таких нагород будуть щось важити тільки якщо на першому місці будуть думки та оцінка учнів, запити батьків та вимоги й виклики суспільства.

А що ви думаєте про нову світову нагороду та конкурс Вчителя року, що існує вже давно?

Слідкуйте за розвитком, відбором та нагородженням на порталі СуХаРі! 

 

Рекомендуем почитать:

Конспект лекції від коуча з щастя: Zavtraman

Нові педагогічні професії у світі

Як у Харкові з випускників шкіл виховують лідерів через танці, волонтерство та увагу до українських традицій

 

 

1